Kuvagalleria

Aito Laulava Putkimies
Linja-autossa on tunnelmaa - linjuriauto on maantien Ässä.

Papalla on oltava pappatunturi, jotta on uskottavampaa olla ja nauttia isoisän tehtävästä!!!
Kuvassa alkuperäiskuntoinen Tunturi 1979 ja Pappa vuodelta 1976

Ford Mustang HT-66
Paras aika 1/4"mile = 11,42 sek/193 kmh
Auto on siviilikäytössä kesäisin.
Kts. Amerikan rauta 2/2022 autosta esittely ja juttu.
Katso alta facebook-linkki Räyskälän lentokentän kiihdytysajotreeneistä elokuulta 2022
Päivitetty 20-luvulleFord Mustang HT '66
"Mä
kattelin lehti-ilmoituksia ja nettiä, ja kävin katsomassakin muutamaa,
muttei tullut miellyttävää vastaan, kunnes löysin Torista tämän
Mustangin ilmoituksen. Minullahan ei aiemmin ollut ollut jenkkiä
ollenkaan, mutta olin haaveillut sellaisesta pitkään",
ODA-1-rekisteritunnuksensa ansiosta helposti mieleen painuvan '66 HT:n
nykyisin omistava Pekka Havantola selittää. "Erityisen
vaikutuksen olivat tehneet '65-66 mallit, kun täällä omalla kylällä
yhdellä vanhemmalla kaverilla oli viritetty punainen '65 tai '66 HT,
joka sai näyttelyissä palkintoja ja oli American
Car Show'ssakin esillä aikoinaan. Se oli tosi makeessa kunnossa
silloin. Se on ollut varmaankin luokkaa 1987, kun se on siellä
pyörinyt", hän jatkaa.Erikoismaalattu,
351 Windsor -pikkulohkolla ja C6-automaatilla varustettu HT oli kaupan
Pieksämäellä, ja koska auto vaikutti lupaavalta, sitä lähdettiin saman
tien trailerin kanssa katsomaan, ja loppu on historiaa."Tämä tuli minulle siltä Nykäseltä pääsiäisen aikaan 2019", Havantola toteaa.
Roddattu jo 70-luvulla
Palataan
ajassa lähes 50 vuotta taakse päin 1970-luvulle ja Poriin, jota ei
suotta tunnettu Suomen Mustang-kaupunkina. Suomi-Jenkeille
poikkeuksellisesti jo tehtaalta kasikoneella varustetun ODA-1:n oli
onnistunut hankkimaan itselleen Jari "Jallu" Ahola, joka alkoi
rakentelemaan autoa ajan hengen mukaisesti. Keystonen Klassic-vanteilla
varustetun Mustangin kylkiin taiteili kaksiväriset nauhamaiset raidat
paikallinen maalarimestari Simo Riikonen, joka kuuluu paitsi maan
ehdottomasti maineikkaimpiin erikoismaalareihin, myös alan pioneereihin
oman Polaransa jo 70-luvun puolivälissä komeasti maalanneen Pekka Leinon
ohella. Tuolloin, vuonna 1976 ei vielä kovin monesta autosta sittemmin
trendiksi tullutta erikoismaalausta löytynyt.Tuolloin
Mustang oli vielä alkuperäisessä vaaleankeltaisessa sävyssään, eikä
koriakaan ollut mitenkään muuteltu. Muutamassa vuodessa suomalainen
jenkkiautoharrastus kasvoi kuitenkin hurjasti, ja samalla osien
saatavuus parani, mikä taas omalta osaltaan helpotti autojen rakentelua
isommassa mittakaavassa. Aholakin onnistui hankkimaan Mustangiinsa
Shelby-levikkeet takakaariin sekä scoopin konepeltiin. Niiden asennuksen
myötä autoa oli maalattava, joten 80-luvun taitteessa auto maalattiin
läpikotaisin mustaksi, jota Riikonen höysti violetilla Muranon
helmiäisellä."Aika
usein tein niin, että vedin lakan sekaan myös hiukan sitä Muranoa. Se
olikin haastavaa, että joka paikkaan tuli yhtä paksu kerros sitä. Mulla
oli kyllä siihen sellainen standardi siltä varalta, jos joskus pitää
jotain paikkamaalata", Riikonen muistelee.Nuo
vanhan liiton helmiäiset erosivat tosiaan näistä nykyisistä
monikerrosväreistä siinä, ettei niitä sekoitettu itse perusväriin, vaan
ne ruiskutettiin sen päälle lakan seassa, ja ne muuttivat voimakkaasti
myös mustaa pohjaa. Muranon helmiäiset mahdollistivat myös erilaisten
vain sopivassa valossa erottuvien haamukuvioiden tekemisen. Sillä
tekniikalla tehtiin toisella kertaa myös Mustangin raidat, joiden
peruslinjat säilyivät samanlaisina kuin jo keltaisena ollessa. Raidat
tehtiin violetin ja sinisen sävyillä, lokarinkaaria, valonupotuksia ja
muita sopivia kohtia tehostettiin kullanvärisellä Muranolla.
Pieksämäen kautta Vihtiin
Pekalle tullessa ODA oli 15-tuumaisia American
Racingin Torq Thrusteja myöten ulkoisesti siinä kuosissa, jossa Aholan
perhe myi auton kymmenkunta vuotta sitten eteen päin rakentajan
siirryttyä ajasta ikuisuuteen. Perikunta halusi tuolloin, ettei auto jää
lähiseudulle pyörimään, ja niin se päätyikin Savoon, mistä Pekka sen
haki itselleen."Siinä
oli pieniä semmoisia epämääräisyyksiä, muttei sitä osannut siinä
vaiheessa kyseenalaistaa. Ihan ajokuntoinen ja toimiva se
pääpiirteissään oli. Pikku hiljaa niitä matkan varrella tehtyjä
äkkivirityksiä alkoi sieltä sitten löytymään, kun sillä hetken ajeli",
Havantola kertoo."Ensimmäiset
varsinaiset ajelut tuli tehtyä silloin vappuna, ja sen kesän ajoin
autolla ihan siinä kunnossa. Syksyllä Mustang vietiin talliin, ja talven
mittaan siihen alettiin tekemään ensimmäisiä muutoksia. Ihan
ensimmäisenä siihen piti saada lukkoperä."Perä vaihtuikin vahvistettuun '67-malliseen ja samalla vanha 2,8-välitys muuttui hiukan tiuhemmaksi 3,25-välitykseksi."Siihen
tuli uudet palikat kokonaan. Otin koko banjon alas, hiekkapuhalsin ja
maalasin sen, ja laitoin samalla sinne uudet sakkelit ja u-pultit sekä
uudet iskarit. Perän shimmauksen teki Ville Sievers, jonka numeron sain
Jaatisen Matilta, ja tämä oli ensimmäinen kontakti Villeen, josta
tulikin sitten pidemmän päälle tutumpi kaveri", Pekka virnistää.Ensimmäisen talven ehostuksiin kuului myös etupään nivelien sekä korin tiivisteiden uusimista."Lämmityslaitteen
vuotaneen kennon vaihdoin myös uuteen ja hanskalokeron pohjan jouduin
uusimaan, kun se meni siinä samalla pilalle. Tuossa oli Perthronixin
sytkä, ja se jakaja shimmattiin siinä talven aikana, muttei se oikein
tullut sillä kuntoon kuitenkaan. Luisu teki autoon uuden
rosteriputkiston, ja vanha Edelbrockin kaasari vaihtui 650 Holleyhin.
Kevään ajojen jälkeen hankinkin autoon sitten Perthronixin uudemman
mallin kärjettömän sytkän, ja se alkoi toimia lähes tyydyttävästi.
Sellaisena sillä käytiin penkissä, tehoa irtosi 367 heppaa ja vääntöä
570 newtonmetriä. Sehän oli Höylän Artsin tekemä se kone,
manuaalikoneistoinen laatikko taas Väisäsen Pekan käsialaa".
Windsorin herttuan käsittelyyn
"Kun
kävin Kiikalassa elokuussa 2020 ottamassa varttimailiajan, meillä oli
jo ollut puhetta Villen kanssa, että otettaisiin siitä vähän lisää tehoa
irti, mutta päätettiin kuitenkin kokeilla ensin sitä vanhalla koneella
varttimaililla. Kun siellä tuli sitten Mersuilta turpaan, niin
totesimme, ettei siitä tule mitään, että auto on muuten tyylikäs, mutta
sieltä puuttuu voima. Ajaksi tuli 14,75 ja loppunopeudeksi 155 km/h
vanhoilla kumeilla sutien. Ei sillä askillakaan saanut kunnolla pykälää
päälle, mutta suurin syy oli se pidon puute", Pekka selostaa."Siinä
kypsyikin päätös, että aletaan rakentaa uutta konetta, johon alettiin
pikkuhiljaa hankkia osia. Ville toimi siinä projektin mestarina. Se oli
joulukuuta, kun vanha moottori lähti irti, ja fiksailin sen päällisin
puolin ja myin sen sitten sellaisenaan pois. Ei siinä mennyt kahta
viikkoa, kun se oli myyty."Uuden
moottorin aihioksi tuli '69-mallinen samantyyppinen Windsor kuin
aiemmin, mutta tällä kertaa kampuraksi tuli neljän tuuman iskuinen
Scatin takomalli. Scatiltä tulivat myös H-profiiliset kiertokanget, ja
.30 ylikokoon porattuihin sylintereihin hankittiin ohuilla molyrenkailla
varustetut takomännät. Kansiksi hankittiin 165 kuutiosentin
palotiloilla varustetut CNC-portatut AFR:n alumiiniset, ja
korkeanostoinen rullanokka tuli Comp Camsiltä. "Itse
asiassa se meni sitten aika pitkälle, jotain toukokuuta se oli, kun me
saatiin ne viimeiset palikat siihen. Vaihteiston kävin silloin talvella
jo hakemassa Suojasen Timpalta, turbiiniksi tuli se vanha kunnostettuna.
Kometilla lyhennettiin kardaani sopivaksi, ja samalla se
tasapainotettiin ja maalattiin siellä uudelleen, se oli ihan vimpan
päälle. Pakosarjat ovat handmade by Luisu. Luisu teki ne itse, kun tuon
koronan takia ei saatu oikein järkevällä aikataululla niitä hankittua
mistään. Luisuhan teki jo aiemmin tuohon tuon rosteriputkiston, jonka
läpät saa ohjaamosta auki."
Ulkoisesti nykyaikaan
"Talven
aikana autoon tehtiin uudet sähköt, ja Jaatisen Matti oli isona apuna
tekemässä tuohon noita pohjan hitsaustöitä. Kun otettiin vanha moottori
pois, ja piti tehdä tilaa uusille pakosarjoille, tolppien kohta leveni
varmaan 70 milliä. Mähän maalasin konehuoneen uudelleen tietysti
samalla. Kun sitten otin ensimmäistä kertaa pois lattiamaton, niin
huomasin, että ei helvetti, siitähän paistaa apukuskin kaukalosta maa
läpi", Pekka huokailee."Mähän
putsasin koko lattian yltä päältä, ja tilasin Niemensivulta
korjauspellit, jotka menivät vähän tulipellin puolellekin. Sinne tuli
happopohjamaalit ja kiveniskumassat, ja lopuksi lattia vaimennettiin
STP:n Gold-matolla. Siihen tuli myös rungonyhdistäjäpalkit, jotka
tilasin Jenkeistä ja hitsailin itse paikalleen. Taka-akselille hankin
Caltracksit ja samalla akku siirrettiin taakse, samoin bensapumppu
siirrettiin konttiin ja bensalinja tehtiin uusiksi. Akuksi tuli Optiman
Red Top."Sisustaa Pekka päivitti vaihtamalla penkit Scatin sporttisempiin. "Kun
ne saatiin paikalleen, niin tehtiin niiden väliin sopiva keskikonsoli.
Keskikonsoliin tuli öljynpaine- vesi- ja seossuhdemittarit, ja SCS Super
Cheetah -shifteri, jolla käsketään manuaalitoimista C4:sta. Retroradio
asennettiin alkuperäiselle paikalle. Kaiuttimet oli jo joskus
2000-luvulla päivitetty, siellä on erilliset diskantit ja keskiäänet,
mutta siihen on tulossa vielä pientä päivitystä auton henkeen
sopivaksi", mies selittää."Kun
rakensimme tuota autoa, niin Jaatisen Matti tuumasi, että sun pitäisi
tehdä joskus joku autoaiheinen biisi. Siitä se sitten vähän niin kuin
vitsillä lähti, että pitäiskö tehdä tuosta Mustangista, ja ehdotin sitä
sitten säveltäjä Kai Kalteiselle ja sanoittaja Tapani Juutiselle, että
mitä jos tekisi siitä sellaisen. Ei siinä sitten mennyt kuin pari
viikkoa, kun tuli sellainen biisi, että alahan Pekka laulaa. Viime
keväänä se sitten äänitettiinkin."Kappaleen nimeksi tuli, mitäpä muutakaan, kuin "Mustang 66". Juuri
ennen kuvauksia oli Mustangin ulkoasun päivittämisen vuoro, ja
tietenkin auton historiaa kunnioittaen. Edessä 10 ja takana peräti 12
tuumaa leveillä vanteilla saatiin pyöränkaaret nätisti täyteen, ja
kasvattamalla halkaisijaa kolmella tuumalla saatiin koko auton ilme
uudistumaan."Sain
nuo Toyotan alla olleet Workin hankittua Thusbergin Junnulta. Edessä
oli liian pienet keskireiät, joten ne jouduttiin porauttamaan
Autotekillä suuremmiksi. Pinnapultit olivat myös Toyotassa olleet
ohuemmat, joten jouduin poraamaan niiden reiät uudemmiksi.
Taka-akselille jouduin hankkimaan myös spacerit, jotka olivat
hämmästyksekseni tarkoitettu Teslaan, siinä on sama jako, eli annos
nykypäivää tuli siinäkin! Ulkoasua ei olekaan vanteiden lisäksi muutettu
muuten kuin vaihtamalla bensatankinkorkki GT-malliseen ja uuden
moottorin myötä scooppi jouduttiin vaihtamaan isompaan Boss-tyyppiseen."Windsorin
Herttuan käsissä syntyneen 408-padan myötä myös voimaa riittää, 552
hevosvoimaa ja muhkea 750 newtonmetrin vääntö on herkullinen yhdistelmä
kepeään pikkuponiin."Liimarenkaat
löytyvät jo hallista, että kunhan ne saa vanteille, niin pääsee
kokeilemaan, miten se kulkee. Nyt rungon jäykistysten ja muiden pikku
parannusten myötä se on nyt tosi hyvä ajaa, ja uuden tekniikan myötä
tietää niskatukienkin merkityksen. Niin mairea hymy on miehellä ajaessa,
että kärpäsiä olisi suu täynnä, jos ei olisi tuulilasia", Pekka kuittaa
virnistäen.
FaktatFord Mustang HT '66 Omistaja: Pekka Havantola
Moottori: 408 cid Windsor SB V8 ('69 Mustangin 351), lohko lipeäpesty ja sylinteriseinät mitattu ultraäänellä, porattu .030 ylikokoon ja stressihoonattu molyrenkaille, dekattu nollaan, Scatin stroker-kitti 4.00-iskuisella takokampiakselilla, H-profiilikiertokangilla ja ohuilla molyrenkailla varustetuilla takomännillä, AFR 165 cc CNC-portatut alukannet rullakeinuilla, Comp Camsin hydraulinen rullanokka (232/240 astetta, nosto hiukan alle .600"), Edelbrock Performer RPM AirGap -imusarja, K&N:n ilmansuodatin, Holley Street Avenger 870 cfm kaasutin, Edelbrockin pa-pumppu, MSD:n billet-jakaja, MSD 6 AL -sytytysboksi, ATI Super Damper, Milodonin öljypohja, Luisun rosteripakosarjat, Luisun tekemä 2,5" rosteriputkisto alipainetoimisilla cut-outeilla, iso alumiinisyylari.Teho: 552 hv, vääntö 750 Nm.Voimansiirto: Timo Suojasen tekemä C4-automaatti, manuaalikoneisto käännetyllä kaaviolla, transbrake, B&M Holeshot 3200 Stall Speedin turbiini, Ko-Metin tekemä kardaani, '67 up 8" perä Yukon DuraGrip -lukolla ja 3,25:1 välityksellä.Alusta: Jäykemmät etujouset, rungonyhdistäjät, Cal-Tracksit taka-akselilla.Jarrut: Levyjarrut edessä, 10" rummut takana, tehostin.Kori: Boss-tyyppinen scooppi konepellissä, Shelby-levikkeet takapyöränkaarissa, Simo Riikosen vuonna 1981 tekemä Murano-helmiäismaalaus, GT-mallin bensatankinkorkki.Vanteet: Work VS-XX 18x10" ja 18x12".Renkaat: Pirelli PZero 235/40 R18 ja 295/35 R18.Sisusta: Puuratti, Scat ProCar XL -penkit, SCS Super Cheetah -shifteri, Auto Meterin Sport Comp -sarjan lisämittarit.

Kohokohtia ja kohtaamisia!
Keikoilla on aina mukava yleisö, jolle tätä hommaa tehdään!!!